Arazi sanatı, naturel malzemeleri ve manzaranın kendisini ortam olarak kullanan bir çevresel sanat biçimidir. 1960’larda çağıl dünyanın artan kentleşmesine ve endüstrileşmesine reaksiyon olarak ortaya çıkmıştır. Arazi sanatçıları, doğayla ahenk içerisinde olan ve insanoğlu ile naturel dünya arasındaki ilişkiyi inceleyen sanat eserleri yaratmaya çalışmışlardır.
Toprak sanatı çoğu zaman geçicidir, doğrusu geçici olması ve zamanla elementlerden etkilenerek değişmesi amaçlanmıştır. Bu, toprak sanatını çalışılması bilhassa zor bir ortam haline getirir, sadece bununla birlikte toprak sanatçılarının devamlı olarak gelişen ve değişen sanat eserleri yaratmalarına da imkan tanır.
Toprak sanatı çevresel tesiri sebebiyle eleştirilmiştir. Birtakım toprak sanatçıları çevreye zarar veren sanat eserleri yaratmış, ötekiler ise biyolojik olarak parçalanmayan malzemeler kullanmıştır. Sadece birçok toprak sanatçısı sürdürülebilir ve çevreye zarar vermeyen eserler yaratmaya kendini adamıştır.
Arazi sanatı, çağıl sanatın gelişiminde mühim bir etkiye haiz olmuştur. Sanatın ne olabileceğine dair tanımın genişletilmesine ve sanat ile tabiat arasındaki geleneksel sınırların sorgulanmasına destek olmuştur. Arazi sanatı ek olarak insanoğlu ile naturel dünya arasındaki ilişki hakkındaki mühim sorular keşfetmiştir.
En meşhur arazi sanatçılarından bazıları Robert Smithson, Christo ve Jeanne-Claude, Michael Heizer ve Nancy Holt’tur. Arazi sanatı muhtelif ve gelişen bir alandır ve devamlı olarak yeni arazi sanatı eserleri yaratılmaktadır.
Toprak Sanatı | Çevresel Sanat |
---|---|
|
|
Toprak Sanatı Zamanı | Toprak Sanatı Hareketi |
|
|
Arazi Sanatı Tanımı | Arazi Sanatı Özellikleri |
|
|
II. Toprak Sanatı
Arazi sanatı, 1960’larda ve 1970’lerde ortaya çıkan bir çevresel sanat biçimidir. Naturel malzemelerin kullanması ve muayyen bir konumda ve muayyen bir durum için yaratılan, mahalli sanat eserlerinin yaratılmasıyla karakterize edilir.
Toprak sanatı sanatçıları çoğu zaman uzak bölgelerde çalışır ve eserlerine ulaşmak zor olabilir. Bu, toprak sanatını çevreleyen gizem ve şaşkınlık duygusuna katkıda bulunmuştur.
En meşhur arazi sanatı eserleri içinde Robert Smithson’ın Spiral Jetty (1970), Michael Heizer’ın Double Negative (1969-70) ve Christo ve Jeanne-Claude’un Running Fence (1976) isimli eserleri yer alır.
III. Arazi Sanatının Değişik Türleri
Arazi sanatı iki ana kategoriye ayrılabilir: geçici arazi sanatı ve kalıcı arazi sanatı. Geçici arazi sanatı, rüzgar, yağmur yahut aşınma benzer biçimde naturel kuvvetler tarafınca sonucunda parçalanacak yahut yok edilecek malzemeler kullanılarak yaratılır. Bu tür arazi sanatı çoğu zaman uzak yerlerde yaratılır ve geçici olması amaçlanır. Öte taraftan kalıcı arazi sanatı, taş, beton yahut metal benzer biçimde uzun zaman dayanacak malzemeler kullanılarak yaratılır. Bu tür arazi sanatı çoğu zaman parklar yahut kamusal alanlar benzer biçimde daha görünür yerlerde yaratılır.
Arazi sanatının birçok değişik türü vardır, sadece en yaygın olanlardan bazıları şunlardır:
- Toprak işleri
- Heykeller
- Kurulumlar
- Performans sanatı
- Çevresel sanat
Her arazi sanatı türünün kendine has benzersiz özellikleri ve teknikleri vardır. Sözgelişi toprak işleri, toprak ve öteki malzemeleri hareket ettirerek açılan büyük ölçekli heykellerdir. Heykeller, taş, metal yahut ahşap benzer biçimde muhtelif malzemeler kullanılarak açılan 3d nesnelerdir. Enstalasyonlar, muayyen bir konumda açılan geçici sanat eserleridir. Performans sanatı, sanatçının bedenini ve hareketini içeren bir sanat türüdür. Çevresel sanat, naturel ortama cevap olarak açılan bir sanat türüdür.
II. Toprak Sanatı
Arazi sanatı, 1960’larda ve 1970’lerde ortaya çıkan bir çevresel sanat biçimidir. Naturel malzemelerin kullanması ve manzarada büyük ölçekli sanat eserlerinin yaratılmasıyla karakterize edilir. Arazi sanatçıları çoğu zaman zaman içinde değişmesi amaçlanan geçici malzemelerle çalışır ve çevrenin naturel süreçlerini yansıtır.
Toprak sanatının kökenleri, naturel formlardan esin alan heykeller yaratan Constantin Brancusi ve Isamu Noguchi benzer biçimde erken modernist sanatçıların çalışmalarına kadar uzanmaktadır. Sadece, toprak sanatının bariz bir hareket olarak ortaya çıkması 1960’lara kadar gerçekleşmemiştir.
İlk arazi sanatçılarından biri, Utah’taki Büyük Tuz Gölü’nde inşa edilen spiral biçimli bir iskele olan Spiral Jetty (1970) benzer biçimde büyük ölçekli toprak işleri meydana getiren Robert Smithson’dı. Smithson’ın emek harcamaları, manzaranın yansız bir alan olmadığını, bunun yerine kültürel üretim alanı bulunduğunu korumak için çaba sarfeden Fransız felsefeci Michel Foucault’nun yazılarından etkilenmiştir.
Öteki mühim arazi sanatçıları içinde, Nevada çölünde oyulmuş iki büyük hendekten oluşan Double Negative (1969) benzer biçimde toprak işleri meydana getiren Michael Heizer ve New York City’deki Central Park’ta 7.503 kapıdan oluşan geçici bir enstalasyon olan The Gates (2005) benzer biçimde büyük ölçekli çevresel enstalasyonlar meydana getiren Christo ve Jeanne-Claude yer verilmiştir.
Arazi sanatı, birtakım arazi sanatı eserlerinin naturel çevreye zarar vermesi sebebiyle çevresel tesiri sebebiyle eleştirilmiştir. Sadece arazi sanatçıları, çalışmalarının aslen etraf için yararlı olabileceğini, zira çevresel sorunlara ilişik farkındalığı artırabileceğini ve insanları gezegeni korumak için harekete geçmeye teşvik edebileceğini savunmaktadır.
Arazi sanatı 21. yüzyılda gelişmeye devam etti ve sanatçılar manzarada yeni ve yenilikçi sanat eserleri yaratmaya devam etti. Arazi sanatı, naturel dünya ve içerisindeki yerimiz hakkında algılarımıza meydan okuyabilen kuvvetli bir sanat biçimidir.
V. Arazi Sanatında Kullanılan Araçlar
Toprak sanatçıları eserlerini yaratmak için muhtelif araçlar kullanırlar, bunlardan bazıları şunlardır:
- Kürekler
- Kazmalar
- Baltalar
- Tırmıklar
- Fahişeler
- El otomobilleri
- Kazma çubukları
- Tesviye araçları
- Arazi standardize ekipmanları
Toprak sanatçıları çalışmalarında muhtelif malzemeler de kullanırlar, bunlar içinde şunlar yer alır:
- Kayalar
- Kum
- Leke
- su
- Bitkiler
- Odun
- Metal
- Plastik
- Bardak
Kara sanatçıları çoğu zaman büyük ölçekte çalışırlar ve araçları ve malzemeleri tabiat vakalarına dayanıklı olmalıdır. Ek olarak uzak yerlerde emin bir halde çalışabilmeleri icap eder.
VI. Arazi Sanatında Kullanılan Teknikler
Toprak sanatçıları eserlerini yaratmak için muhtelif teknikler kullanırlar, bunlardan bazıları şunlardır:
Kazı: Toprak sanatçıları çoğu zaman höyükler, hendekler ve çukurlar benzer biçimde büyük ölçekli toprak işleri yaratmak için kazıyı kullanırlar.
Kazı: Arazi sanatçıları ek olarak mağaralar yahut kaya oluşumları benzer biçimde arazideki mevcut özellikleri de kazabilirler.
Bina: Arazi sanatçıları, duvarlar, köprüler yahut kuleler benzer biçimde manzaraya yapılar inşa edebilirler.
Dikim: Arazi sanatçıları peyzaja ağaç, çalı yahut öteki bitkileri dikebilirler.
Yine Şekillendirme: Arazi sanatçıları, toprak, kaya yahut öteki malzemeleri ilave ederek yahut çıkararak mevcut manzarayı yine şekillendirebilirler.
Yakma: Kara sanatçıları, geçici sanat eserleri yaratmak için arazideki nebat örtüsünü yahut öteki malzemeleri yakabilirler.
Su: Kara sanatçıları, göletler, şelaleler yahut kanallar benzer biçimde geçici yahut kalıcı sanat eserleri yaratmak için suyu kullanabilirler.
Kara sanatçılarının kullandığı teknikler çoğu zaman çalışmış oldukları muayyen yer ve malzemeler tarafınca belirlenir. Sözgelişi, çölde çalışan bir sanatçı, ormanda çalışan bir sanatçıdan değişik teknikler kullanabilir.
Arazi sanatı nispeten yeni bir sanat biçimidir ve bir arazi sanatı eseri yaratmanın tek bir doğru yolu yoktur. Bir sanatçının kullandığı teknikler sonucunda sanatçının kendi yaratıcılığına ve vizyonuna bağlıdır.
VII. Arazi Sanatı İçin Emniyet İpuçları
Arazi sanatı tehlikeli bir aktivite olabilir, bundan dolayı güvende kalmak için önlemler almak önemlidir. Arazi sanatı güvenliği için birtakım ipuçları şunlardır:
- Çevrenizin ve ihtimaller içinde tehlikelerin bilincinde olun.
- Müsait giysi ve kundura giyinin.
- Aletleri ve ekipmanları emin kullanın.
- Hava koşullarını göz önünde bulundurun ve planınızı ona nazaran yapın.
- Birine nereye gittiğinizi ve ne vakit dönmeyi planladığınızı açıklayın.
Bu ipuçlarını takip ederek arazi sanatı yaratırken kaza ve faydalanma riskini azaltmaya destek olabilirsiniz.
VIII. Arazi Sanatı Nerede Bulunur
Arazi sanatı, naturel manzaralardan kentsel ortamlara kadar muhtelif ortamlarda bulunabilir. Arazi sanatının en meşhur örneklerinden bazıları aşağıdaki yerlerde bulunabilir:
ABD Birleşik Devletleri:
* Robert Smithson’ın Spiral Dalgakıranı (Büyük Tuz Gölü, Utah)
* Earthworks, Michael Heizer (Nevada)
* Çifte Olumsuzluk, Nancy Holt (Nevada)
Avrupa:
* Le Grand Désert, Christo ve Jeanne-Claude (Verdon Gorge, Fransa)
* Andy Goldsworthy’nin Yılan Dalgası (Cumbria, İngiltere)
* Paul Nash’in Yaşam Ağacı (Cornwall, İngiltere)
Asya:
* Pirinç Tarlaları, Ai Weiwei (Huangshan, Çin)
* Kaya Oymaları, Zhang Daqian (Hangzhou, Çin)
* Yayoi Kusama’nın Bambu Ormanı (Kawachi Fuji Bahçesi, Japonya)
Bu iyi malum örneklere ayrıca, dünyanın dört bir yanında bulunabilen birçok başka arazi sanatı örneği daha vardır. Arazi sanatı görmekle ilgileniyorsanız, bölgenizde nelerin olduğunu öğrenmek için birazcık inceleme meydana getirmeye kıymet. Kendi arka bahçenizde bile mükemmel arazi sanatı örnekleri bulunduğunu görür görmez şaşırabilirsiniz!
IX. Toprak Sanatının Geleceği
Toprak sanatının geleceği belirsizdir. Birtakım sanatçılar toprak sanatının evrimleşip büyümeye devam edeceğine inanırken, ötekiler bunun ölmekte olan bir sanat formu olduğuna inanmaktadır.
Arazi sanatının düşüşüne katkıda bulunabilecek bir takım unsur vardır. Bir unsur, arazi maliyetinin artmasıdır. Arazi sanatı çoğu zaman edinilmesi pahalı olabilen geniş arazi parçaları gerektirir. Bir öteki unsur ise dijital sanat ve enstalasyon sanatı benzer biçimde öteki sanat biçimlerinin artan popülaritesidir. Bu sanat biçimleri çoğu zaman arazi sanatından daha ucuz ve daha erişilebilirdir, bu da arazi sanatı yaratmakla ilgilenen birey sayısında düşüşe yol açabilir.
Bu zorluklara karşın, arazi sanatının büyümesine katkıda bulunabilecek bir takım unsur de bulunmaktadır. Bir unsur, çevresel sorunlara ilişik artan farkındalıktır. Arazi sanatı, çevresel sorunlara ilişik farkındalığı çoğaltmak ve sürdürülebilir uygulamaları teşvik etmek için kullanılabilir. Bir öteki unsur ise hem görsel olarak uyarıcı aynı zamanda düşündürücü olan sanata olan talebin artmasıdır. Arazi sanatı, bu iki özelliği de sunabilir ve bu da onu koleksiyoncular ve müzeler için popüler bir seçim haline getirir.
Netice olarak, arazi sanatının geleceği onu yaratan sanatçılara bağlıdır. Sanatçılar, etraf problemlerini keşfetmek ve düşündürücü sanat eserleri yaratmak için arazi sanatını kullanmanın yeni ve yenilikçi yollarını bulmaya devam ederse, sanat formunun gelişmeye devam etmesi muhtemeldir.
Gelecekte arazi sanatının etraf problemlerini ele almak için kullanılabileceği birtakım hususi yollar şunlardır:
- Toprak sanatı, iklim değişikliği, kirlilik ve ormansızlaşma benzer biçimde etraf problemlerine ilişik farkındalığı çoğaltmak için kullanılabilir.
- Toprak sanatı, yenilenebilir enerji ve koruma benzer biçimde sürdürülebilir uygulamaları teşvik etmek için kullanılabilir.
- Toprak sanatı, insanların doğayla bağ kurması ve naturel dünyanın güzelliğini deneyimlemesi için alanlar yaratmak amacıyla kullanılabilir.
Sanatçılar, etraf problemlerini ele almak için arazi sanatını kullanarak bu sorunlara ilişik farkındalığı artırmaya ve sürdürülebilir uygulamaları teşvik etmeye destek olabilir. Arazi sanatı ek olarak insanların doğayla irtibat kurması ve naturel dünyanın güzelliğini deneyimlemesi için alanlar yaratabilir.
S: Arazi sanatı nelerdir?
A: Arazi sanatı, naturel ortamda yaratılan bir sanat türüdür. Çoğu zaman kayalar, toprak ve su benzer biçimde naturel malzemelerin kullanımını ihtiva eder.
S: Arazi sanatının değişik türleri nedir?
A: Arazi sanatının birçok değişik türü vardır, sadece en yaygın olanları içinde toprak işleri, heykeller ve enstalasyonlar yer alır.
S: En meşhur arazi sanatçıları kimlerdir?
A: En meşhur arazi sanatçıları içinde Robert Smithson, Christo ve Jeanne-Claude ve Michael Heizer yer ediniyor.
0 Yorum